Linda Buurma

Medewerker contactplein

Wanneer je met onze gemeente belt of mailt, is de kans groot dat je Linda Buurma of één van haar collega’s aan de lijn krijgt. Als telefoniste op het Contactplein is zij de eerste contactpersoon voor vragen en klachten. En heel vaak heeft ze al een oplossing of antwoord klaar. ‘Wij zijn het visitekaartje van deze gemeente.’ Wil jij ook net als Linda iets voor de ander kunnen betekenen? Bekijk dan onze vacatures.

Visitekaartje
‘Wij krijgen op een dag zo’n 300 telefoontjes. Ook via de mail en de sociale media weten mensen ons te vinden. Aan mij en mijn collega’s om inwoners te woord te staan, informatie te geven, een melding te doen of ze door te verbinden. We beantwoorden sinds enkele jaren ook vragen over de gemeentelijke belastingen of vergunningen. Gaan vragen echt de inhoud in, dan schakelen wij een collega in.’ 

Scherpe randjes
‘Ja, mensen kunnen soms boos zijn. Omdat ze het niet eens zijn met de aanslag voor de belastingen. Omdat hun container voor de zoveelste keer niet is geleegd. Of omdat ze overlast ervaren. Aan ons om de scherpe randjes eraf te halen. Je moet dan goed luisteren, mensen laten merken dat ze gehoord worden. En door ze een oplossing of een helder antwoord te bieden. Vaak is de lucht daarna wel geklaard.’ 

Oplossen
‘Er zijn zoveel zaken in het dagelijks leven van mensen waarbij de gemeente kan helpen. Lang niet iedereen weet dat. Daar probeer ik ook buiten mijn werk weleens wat aan te doen. Bijvoorbeeld als er op een feestje weer eens wordt gemopperd op de gemeente. “Jongens, pak die telefoon en bel gewoon!” We kunnen als gemeente niet alles voor je oplossen, maar heel veel wel.’ 

Oplossingen
‘Het verschil maken? Dat doen wij zeker. Allereerst door inwoners service te bieden en klantgericht te zijn. En als het even kan, haal ik alles uit de kast om met een oplossing te komen. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat een rioolstoring of kapotte straatverlichting snel wordt opgelost of gemaakt. Soms bellen mensen je terug om hiervoor te bedanken. Daar doet je het voor.’ 

Tevreden gevoel
‘Ik doe dit werk met ontzettend veel plezier. Het contact met inwoners is fijn. Het geeft een goed gevoel dat je iets voor hen kunt betekenen, ook al is het klein. Daarnaast werk ik in een fijn team. Betrokken collega’s waarmee je kunt lachen, maar die er ook voor je zijn als je net een pittig telefoontje hebt gehad.’ 

"Het geeft een goed gevoel wanneer je iets voor inwoners kunt betekenen."